De erkenning en waardering van het Amsterdams Andalusisch Orkest als een belangrijke organisatie die belangrijk voor cultuur in Nederland, een inspirerend voorbeeld is, en een belofte voor de toekomst, betekenen enorm veel voor ons als orkest. Deze prijs geeft ons nieuwe energie om onze dromen na te jagen en vooral te blijven doen wat we altijd hebben gedaan. We hopen met de muziek en producties mensen te blijven inspireren en te raken, en samen te blijven bouwen aan nog mooiere repertoires.
Volgens de jury van de prijs is het orkest "multidisciplinair". De performers "ontstijgen de vaste vorm en gaan vele samenwerkingen aan die hun werk nog verder verrijken. Daarnaast verbindt hun educatieve werk nieuwe generaties met de kracht van muziek."
Onze grote dank gaat ook uit naar iedereen die deze reis met ons maakt of daar deelgenoot van was – onze muzikanten, medewerkers, de fondsen: FPK, AFK en Gemeente Amsterdam, partners en het trouwe publiek. Jullie steun is onmisbaar voor ons.
We kijken uit naar de uitreiking van de Cultuurfonds Prijs op 27 november in de Meervaart!
Cultuurfonds Prijs
De Cultuurfonds Prijs wordt sinds 2010 toegekend aan een persoon of organisatie die belangrijk is voor cultuur in Nederland.
Het AAO brengt niet alleen de muziek terug naar Europa, maar combineert dit met (bestaande en zelfgeschreven) verhalen, gedichten en theater. De zeggingskracht van de muziek en de verhalen erachter zijn op artistiek cultureel gebied de verbinding tussen heden en verleden.
Het AAO wist met het bijzondere repertoire van Al Andalus, door middel van eigen producties en het aangaan van diverse samenwerkingen, een unieke plek te verwerven in de Amsterdamse cultuursector. Hiermee bereikten we de afgelopen decennia diverse publieksgroepen in binnen- en buitenland.
Het AAO brengt niet alleen de muziek terug naar Europa, maar combineert dit met (bestaande en zelfgeschreven) verhalen, gedichten en theater. De zeggingskracht van de muziek en de verhalen erachter zijn op artistiek cultureel gebied de verbinding tussen heden en verleden.
Het orkest
Ook groeide het muzikale netwerk in Amsterdam door de veelzijdigheid van de musici. Het orkest wordt nu al tien jaar gevormd door musici uit binnen- en buitenland.
In de loop der jaren werkte het orkest samen met gerenommeerde musici uit allerlei genres, van Arabisch (Marcel Khalife en Sami Yusuf) tot jazz (Metropole orkest) en flamenco (Estrella Morente).
Een muzikale verdieping
Naast de Andalusische, mystieke soefi- en volksrepertoires, duikt de AAO diep in andere genres die geassocieerd worden met de Andalusische traditie, zoals malhoun (Sanaa Maharati) en flamenco (Estrella Morente). Naast deze repertoires specialiseert de AAO zich ook in muziek uit het Midden-Oosten, zoals sharqi.
Door de aanknopingspunten tussen het Arabo Andalus repertoire en andere genres, evolueerde het AAO naar een muzikaal creatief platform dat zich is gaan richten op verschillende repertoires, stijlen en disciplines die van Granada tot en met Bagdad reiken.
De samenwerkingen met makers en musici in Amsterdam hebben het AAO steeds meer een eigen, unieke Amsterdamse signatuur gegeven, waardoor er drie focusgebieden zijn ontstaan.
1. Maghrebijns & Andalusisch: van ‘flamenco’ tot ‘arabo andalus’, van ‘gharnati’ tot ‘sefardi ladino’;
2. Oosters: klassiek repertoire van Arabische iconen, zoals de AAO a Tribute to-series van Abdelhalim Hafez, Oum Kolthoum en Fairouz;
3. Amsterdams & Hedendaags: het integreren van jazz/wereld/klassieke musici binnen het orkest.
Hiermee verbinden we verschillende disciplines en genres van Amsterdamse culturele instellingen aan het AAO. Uit deze lijn ontstaan meer muzikale crossovers en is er meer ruimte voor experiment.
Een muzikale kleur die nauw samenhangt met de muzikale traditie van de gemeenschappen. Handelslieden wisten naast goederen ook muziek uit te wisselen. Uit diverse overleveringen duikt de ud op als een van de symbolen van deze culturele kruisbestuivingen. Dit instrument onderscheidde zich door zijn aanpassingsvermogen zonder verlies van zijn karakter en identiteit.
Tijdens dit festival staat het oer instrument de ud centraal in klassiek Spaans Arabisch repertoire, eigentijdse cross-overs en in de Arabische populaire muziek van vandaag. Nationale en internationale ensembles en solo ud spelers uit divers muzikale windstreken nemen deel aan concerten in Nederland. Van hedendaagse muzikale kleuren tot en met traditionele vormen.
In drie inspirerende ruimtes vinden uiteenlopende dag- en avondprogramma's plaats. Van fotografie workshops tot en
met concerten en van woordkunst-masterclasses tot en
met muziekrepetities.
Het woord MAQAM komt voor in het Arabisch, Perzisch en Turks en is een verwijzing naar een muzikale melodieuze modus. Diverse modi vormen een rijk muzikaal palet aan kleuren en structuren met ruimte voor improvisatie en gevoel. Naast de muzikale verwijzing
staat MAQAM ook voor positie, locatie en plaats.
Bezoekersadres:
Jan van Schaffelaarplantsoen 2
1061 BS Amsterdam
Postadres
Meer en Vaart 300
1068 LE Amsterdam
Wij zijn gevestigd in MAQAM, in Amsterdam Bos en Lommer aan de rand van de Kolenkitbuurt.
Openbaar vervoer: Je reist vanaf station Amsterdam Centraal naar MAQAM met bus 21 (richting Geuzenveld), uitstappen bij halte Bos en Lommerplein. Of met Metro 51 (richting Isolatorweg) uitstappen bij halte Burgemeester de Vlugtlaan. Vanaf Amsterdam Sloterdijk reis je met bus 15 (richting station Zuid) het snelst naar MAQAM. Vanaf Bos en Lommerplein is het slechts enkele minuten lopen. Ook kunt u gebruik maken van tram 7. Uitstappen bij halte Bos en Lommerplein, na enkele minuten lopen, arriveert u bij MAQAM. Plan vooraf je route van deur tot deur op 9292.nl.
Fiets- en auto parkeertips:Kom je met de fiets? Je kunt jouw fiets makkelijk voor de deur stallen. Wel aan een fietsnietje vastmaken. Met de auto kun je in Bos en Lommer tegen een betaald tarief parkeren of gebruik maken van de goedkope P+R opties aan de rand van de stad. Vanaf P+R Bos en Lommer loop je binnen 4 minuten naar MAQAM.
Wij zoeken een creatieve marketing en productie stagiair(e). Zit jij in je derde of vierde jaar van een hbo-opleiding? Met een focus op (online) marketing, digitale en social media? Dan zijn wij per direct op zoek naar jou!
Over deze stage
Wil jij bijdragen aan alle mooie theaterproducties en programma’s van het Amsterdams Andalusisch orkest? Wil jij in een inspirerende omgeving werken waarbij je de mogelijkheid krijgt om zelfstandig kleine projecten op te pakken. Je krijgt de mogelijkheid om betrokken te zijn bij het opstarten en realiseren van diverse projecten.
Wat ga je doen?
Tijdens deze stage draag je bij aan de praktische en inhoudelijke organisatie van onze programma’s.
Jouw proactieve organisatie-skills en je creativiteit zijn hierbij belangrijk. Jij werkt nauw samen met de Marketing & PR-medewerker tijdens de promotie van onze concerten, theatervoorstellingen en andere events in ons community-center MAQAM. Daarnaast werk je samen met de producent tijdens de organisatie van de diverse programma’s.
Wie ben je?
· Je volgt een relevante opleiding, (Marketing, Media en/of Communicatie o.i.d);
· Ervaring met en gevoel voor online (social) media, content schrijven;
· Je bent op de hoogte van de laatste social mediatrends;
· Je bent communicatief vaardig en hebt een vlotte pen;
· Je bent een organisatorisch talent;
· Je bent een proactief, enthousiast, leergierig en creatief;
· Je werkt goed in een team en kan daarnaast zelfstandig kleine projecten oppakken en uitvoeren.
Werkzaamheden
We werken in een klein team en dat betekent dat je écht onderdeel bent van de organisatie en veel verantwoordelijkheid en zelfstandige taken krijgt;
· Je maakt content (foto, visuals, video) voor de website, social media en nieuwsbrieven.
· Je bedenkt offline en online promotieacties.
· Je verricht webcare op de social media kanalen (Facebook, Instagram, Youtube etc.).
· Je beheert ook de reguliere offline communicatiemiddelen en zet deze effectief in samen met de PR-medewerker.
· Je produceert programma’s in aanloop naar en tijdens de uitvoering samen met de producent;
· Je zorgt voor de aankleding van het programma;
· Je bent aanwezig tijdens evenementen en vangt de gasten op;
· Je notuleert interne en externe overleggen;
· Deze stage is voor 4/5 dagen per week voor een periode van 5/6 maanden.
Let op: tijdens voorstellingen zijn jouw werkzaamheden ook buiten kantooruren, ‘s avonds en in het weekend.
Wie zijn wij?
Het Amsterdams Andalusisch Orkest staat voor het muzikaal erfgoed van Andalusië. Tussen de 9e en 15e eeuw maakte dit deel van Europa furore op gebied van muziek, literatuur en wetenschap. Destijds heette dit gebied Al Andalus en leefden diverse bevolkingsgroepen en religies samen. Anno nu vertelt het Amsterdams Andalusisch Orkest het verhaal van Al Andalus en de betekenis voor onze samenleving via muziek, theater, literatuur en educatie.
In september 2021 openende we ons community-center, MAQAM in Amsterdam-West samen met onze partners Foam, fotografiemuseum en theater de Meervaart. MAQAM is een creatieve ruimte voor buurtbewoners, talent en creatieven. Ons programma bestaat uit concerten, presentaties, tentoonstellingen, repetities, workshops en masterclasses. In drie inspirerende ruimtes vinden uiteenlopende dag- en avondprogramma's plaats. Van fotografie workshops tot en met concerten en van woordkunst-masterclasses tot en met muziekrepetities. Voor meer informatie, bekijk www.maqam.amsterdam.
Arbeidsvoorwaarden
Het Amsterdams Andalusisch Orkest biedt een uitdagende, zeer gevarieerde stage in een dynamische organisatie met veel mogelijkheden om eigen initiatieven te ontplooien. Bovendien kun je gratis voorstellingen bijwonen. Er is sprake van een kleine maandelijkse vergoeding.
Solliciteren of meer weten?
Mail jouw motivatie met CV naar: pr@amsterdamsandalusischorkest.nl o.v.v stage Marketing en productie.
Voor vragen kan je contact opnemen met Bouchra el Khannoussi, PR & Marketing. via pr@amsterdamsandalusischorkest.nl.
Gezocht: creatieve contentmarketeer voor het Amsterdams Andalusisch Orkest. Per januari 2025/ 24 uur per week / Freelance/ZZPSluitingsdatum: 8-12-2024
Gezocht: creatieve contentmarketeer voor het Amsterdams Andalusisch Orkest.
Per januari 2025/ 24 uur per week / Freelance/ZZP
Sluitingsdatum: 8-12-2024
Ben jij een muziekliefhebber met een brede smaak? Hou je van Arabische muziek maar ook van muziektheater, danstheater en hedendaagse cross-overs? Lijkt het je leuk om met jouw creativiteit en sociale media-vaardigheden de muziek uit de regio van Granada tot en met Bagdad te vertalen naar bruisende content? Dan zijn we misschien wel op zoek naar jou! Als creatieve contentmarketeer vertel je de verhalen van het Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO) aan een breed publiek in binnen- en buitenland. Je creëert verrassende videocontent en campagnes die aansluiten bij onze veelzijdige programmering. Je houdt de sociale mediakanalen bij en werkt samen met collega’s en partners aan pr-acties om bestaande en nieuwe publieksgroepen te bereiken.
Plaats in de organisatie
Je komt te werken in een klein en gedreven team in MAQAM, ons cultureel centrum in Amsterdam-West. De functie heeft een grote mate van zelfstandigheid, je directe leidinggevende is de coördinator marketing & communicatie. Jullie werken nauw samen op basis van de marketingstrategie en de contentkalender. Omdat onze producties door heel Nederland en daarbuiten te zien zijn, werk je afwisselend in MAQAM, op locatie, onderweg en thuis. Binnen het AAO is geen enkele dag hetzelfde!
Wat ga je doen?
− Contentcreatie – je verdiept je in de programmering, onze achterban en nieuwe publieksgroepen en bedenkt vandaaruit passende verhalen en videocontent voor onze kanalen. Je creëert zelf, soms vraag je collega’s of externe makers jou daarbij te helpen. Omdat de producties ook ’s avonds, in het weekend en over de landsgrenzen kunnen plaatsvinden, is jouw organisatietalent belangrijk: je coördineert ook de contentcreatie op locatie én de distributie ervan op de verschillende kanalen.
− Social media-beheer – je zorgt ervoor dat onze Instagram- en Facebookaccount en de websites actueel zijn, je analyseert engagement, beheert de dm’s, zet advertenties of campagnes op en doet suggesties voor nieuwe sociale kanalen of strategieën. Ook beheer je ons YouTube-kanaal en denk je mee over content waarmee we het kanaal kunnen verrijken.
− Diverse pr - Je voert diverse communicatie- en marketingactiviteiten uit bij o.a. presentaties, open avonden en premières in MAQAM en op locatie. Ook beheer je de AAO-merchandise en denk je mee over nieuwe producten en designs.
Over jou
− Allereerst: je bent een echte muziekliefhebber met interesse in het repertoire uit de regio van Granada tot en met Bagdad;
− Je hebt ervaring met contentcreatie (tekst, beeld, video en animatie) en kunt werken met programma’s als Adobe Photoshop, InDesign, Premiere Pro en Canva;
− Je bent een enthousiaste, creatieve denker met oog voor detail;
− Je bent op de hoogte van de laatste social mediatrends;
− Je begrijpt welke content aansluit bij verschillende publieksgroepen;
− Je hebt organisatietalent, je weet een plan van A tot Z uit te voeren en andere makers strak te briefen;
− Je hebt of volgt een opleiding op het gebied van media, marketing/communicatie of journalistiek of beschikt over aantoonbare ervaring;
− Je bent flexibel inzetbaar (we werken namelijk ook tijdens avonden en weekenddagen);
− Je hebt een goede mondelinge en schriftelijke kennis van de Nederlandse en Engelse taal. (Begrijp je de Arabische, Franse en/of Spaanse taal? Dat is een pré!)
Over ons
Het Amsterdams Andalusisch Orkest is in 2011 opgericht door jonge Amsterdamse musici en creatieve geesten. Zij deelden een liefde voor de zeggingskracht en reikwijdte van de Andalusische cultuur, Al-Andalus, die wordt gekenmerkt door culturele vermenging van Arabische, Amazigh, Joodse, Islamitische en Christelijke tradities. Met een veelzijdige aanpak die muziek combineert met dans, theater en storytelling, brengt het AAO niet alleen traditionele klanken tot leven, maar creëert het ook nieuwe kunstvormen.
Het orkest staat bekend om zijn breed pallet aan voorstellingen, van intieme optredens in monumentale locaties zoals de Portugese Synagoge in Amsterdam, tot grootse concerten in iconische zalen zoals het Concertgebouw. Met eigen producties zoals het Ud Festival en samenwerkingen met gerenommeerde artiesten, ensembles en festivals, zoals Marcel Khalife, Sami Yusuf, Estrella Morente, De Nationale Opera, Metropole Orkest, Le Guess Who? en Holland Festival heeft het AAO een internationale reputatie opgebouwd.
Meer dan een orkest is het AAO een platform voor verbinding en educatie. Initiatieven zoals cultureel centrum MAQAM - in 2021 geopend met partners FOAM en De Meervaart- bieden een creatieve ruimte voor muzikanten, buurtbewoners en jongeren. In drie inspirerende ruimtes vinden uiteenlopende dag- en avondprogramma's plaats. Van fotografieworkshops tot en met concerten en van woordkunst-masterclasses tot en met muziekrepetities. Voor meer informatie kijk je op www.maqam.amsterdam.
Arbeidsvoorwaarden
Het Amsterdams Andalusisch Orkest biedt een uitdagende werkplek in een dynamische organisatie met veel mogelijkheden om eigen initiatieven te ontplooien. Bovendien kun je gratis voorstellingen bijwonen. Deze functie wordt gewaardeerd op basis van ervaring, het freelance tarief is gebaseerd op de cao Muziekensembles.
Sollicitatieprocedure
Stuur je cv en een korte motivatie (max 1 A4’tje) uiterlijk zondag 8 december naar Eva Hermus via productie@amsterdamsandalusischorkest.nl. De gesprekken vinden plaats op donderdag 12 december.
Contact
Neem voor vragen over de functie en de sollicitatieprocedure contact op met Nienke van Beers via +31(0)6 48460546