Bekijk hier onze speellijst met aankomende concerten, voorstellingen en andere optredens.
“Soms kun je niet naar huis terugkeren”
Jawa Manla zal muziek uitvoeren van haar nieuwste album 'Distant Roots'. Dit album verkent de diepe emoties die verbonden zijn met de onmogelijkheid om terug naar huis te keren, en resoneert met een diep verlangen naar vertrouwde landschappen en de gekoesterde herinneringen aan haar jeugd.
Geworteld in de kracht en schoonheid van Arabische poëzie, verkent het album verschillende emoties en reflecteert het op Jawa's muzikale reis. Beginnend in Damascus, gaat het via Caïro, Istanboel en Griekenland, en vindt uiteindelijk een thuis in Amsterdam. 'Distant Roots' is een sonische reis. Het verbindt haar ontwortelde verleden met haar huidige thuis. Door middel van muziek verbindt ze haar verleden en heden, verkent ze nostalgie en verlies, en omarmt ze haar identiteit.
Geniet tijdens dit concert van de muziek van het aankomende album van: Maqam Al-Ghazal.
Begeleid door Belgische muzikanten, brengt Ghalia ons levendige, dynamische, gekke, verfijnde en eenvoudige muziek tegelijk, net als deze emotie van liefde die
ons inspireert en kalmeert; ons van streek maakt en ons doet omdraaien. Ghalia noemt dit "De muzikale modus van liefdespoëzie". Levenservaringen die zo goed zijn geschreven en beschreven door hedendaagse dichters uit Irak, Egypte, Tunesië, Jordanië, Palestina, Libanon, Syrië, Algerije, Soedan in de klassieke Arabische taal en dialecten, maar ook voor het eerst in het Frans door Belgische dichters.
Laat u meeslepen door de uitbundigheid van de barok, de dramatische nostalgie van de oude muziek, de woede van de rock, de ontroerende veelzijdigheid van elektronische muziek, de vrijheid van de jazz, het Latijn van de romantische bezieling en het mysterie van de Arabische maqams.
Hiernaast zal Ghalia Benali ook een aantal Arabische Klassiekers zingen.
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Nacht van de Arabische Literatuur
UD Festival X El Hizjra
UD Festival en El Hizjra slaan de handen ineen tijdens de ‘Nacht van de Arabische Literatuur’. Het literair-muzikale programma vol vertellingen, muzikale intermezzi en lezingen gaat over de kracht van de mystieke dichtkunstvormen uit Al Andalus, Maghreb, Egypte en de Levant.
Wie waren deze toonaangevende dichters? Hoe zouden ze in onze tijd kijken naar complexe vraagstukken? Welke muzikale emotie past bij de dichtvorm? De Andalusische geleerde Ibn Arabi (1165-1240) en Perzische dichtmeester Jalal ad-Din Rumi (1207-1273) dienen als inspiratie voor de rijke dichtkunst in de bloeiperiode van de Arabische literatuur.
Auteur Willem Bruls verzorgt een college en gaat op zoek naar sporen van deze meesters. Hij onderzoekt de invloed van de dichtkunst op een stad als Aleppo, waar diverse lagen van repertoires en tradities samenkomen en muziek een prominente rol inneemt in het dagelijks leven.
Talentvolle makers zetten de vertelling van Bruls voort door een literair-muzikale voyage te maken, met nieuwe interpretaties van dichters als Rumi en Ibn Arabi. De begeleiding op de ud leidt tot een symbiose waar woorden, kleuren en muziek boven de kracht van taal hangen.
De avond wordt afgesloten met een literaire prijs voor meest talentvolle schrijver.
Noor Nizar Rohana, Amsterdams Andalusisch Orkest, Tony Overwater & Friends
Noor
Tijdens Noor geniet je van muzikanten uit Iran, Turkije, Palestina en Marokko in samenwerking met Nizar Rohana, Amsterdams Andalusisch Orkest, Tony Overwater en friends. Elke muzikant draagt bij met zijn eigen composities, waarbij improvisatie een belangrijke rol speelt. Dit resulteert in een rijke mix van muzikale invloeden, terwijl de unieke achtergrond van elke muzikant behouden blijft.
Voor het UD Festival 2024 hebben de Palestijnse ud-speler Nizar Rohana en bassist Tony Overwater opnieuw een aantal uitzonderlijke muzikanten geselecteerd, waaronder de Iraanse tar-speler Khorshid Dadbeh, de Turkse kemençe-speler Emine Bostancı, en de Marokkaanse qanun-speler Ahmed al Maai.
Verteller Sahand Sahebdivani zorgt met zijn verhalen voor de verbinding door de muziek in een theatrale context te plaatsen.
De reis van de ud
De ud heeft een lange reis afgelegd. Oorspronkelijk afkomstig uit Mesopotamië 5000 jaar geleden, heeft dit instrument zich over de hele wereld verspreid en blijft het centraal staan in de Arabische muziek. Net zoals elke muzikant in Europa een beetje gitaar of piano speelt, spelen mensen in de landen ten zuiden van de Middellandse Zee de ud. In de Middeleeuwen was de ud het instrument waaruit zowel de luit als de gitaar ontstonden, en het nam later een centrale plaats in in de westerse muziek.
Het Noor Ensemble, een initiatief van het Amsterdams Andalusisch Orkest en de Tonality Foundation, brengt muzikanten uit Iran, Turkije, Palestina en Marokko samen.
Nizar Rohana- ud
Tony Overwater - double bass
Khorshid Dadbeh - tar, tanbour
Emine Bostanci - kemence
Ahmed El Maar - qanun
Marianne Noordink -ney
Pouriya Jaberi - daf
Sahand Sahebdivani - verteller
Het is hét recept voor een muzikale fusion: het Amsterdams Kleinkunst Festival en het Amsterdams Andalusisch Orkest slaan opnieuw de handen ineen. Op zaterdag 2 november presenteren ze tijdens Museumnacht Amsterdam een unieke samensmelting in MAQAM!
Met als ingrediënten de scherpe liedjes en prettig pittige teksten van Lotte Velvet, gecombineerd met de bezielde muziek van Dwight Breinburg. Verwacht opzwepende beats waarbij je niet stil kunt blijven zitten. Poëtische overdenkingen met een toefje Tarab; Kleinkunst meets klassiek in verrassend samenspel. Met medewerking van Hamza Amrani (ud), Modar Salama (percussie) en Annika Boxhoorn (gitaar, beats).
Over Lotte Velvet
Lotte Velvet (1984) woont in Rotterdam en is naast kleinkunstenaar ook forensisch psycholoog. Ze schrijft gedichten en theaterteksten en heeft in verschillende bandjes gespeeld. Haar inspiratiebronnen zijn onder andere PJ Harvey, David Lynch en Andy Warhol. In 2020 won ze zowel de jury- als publieksprijs op het Amsterdams Kleinkunst Festival.
Over Dwight Breinburg
Dwight Breinburg ontwikkelt zich sinds 2011 als violist en vocalist binnen het Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO), waar hij zijn passie voor Andalusisch-Arabische muziek ontdekte. Als Surinaamse Nederlander, opgegroeid in Zeeland, heeft hij zijn muzikale roots in soul en R&B. Na zijn verhuizing naar Amsterdam raakte hij geïntrigeerd door de rijke traditie van de Andalusisch-Arabische muziek.
Datum: zaterdag 2 november 2024, 21:00 uur
Locatie: MAQAM, Jan van Schaffelaarplantsoen 2, Amsterdam
Toegang: gratis
Programma
19:00 – 19:30: Inloop met playlist op de achtergrond, thee en koekjes
19:30 – 20:30: Veelzeggend met 6 woordkunstenaars
20:30 – 21:00: Op en afbouw
21:00 – 22:00: AKF X AAO
22:00 – 23:30: DJ met drankjes
Geniet tijdens dit concert van de muziek van het aankomende album van: Maqam Al-Ghazal.
Begeleid door Belgische muzikanten, brengt Ghalia ons levendige, dynamische, gekke, verfijnde en eenvoudige muziek tegelijk, net als deze emotie van liefde die
ons inspireert en kalmeert; ons van streek maakt en ons doet omdraaien. Ghalia noemt dit "De muzikale modus van liefdespoëzie". Levenservaringen die zo goed zijn geschreven en beschreven door hedendaagse dichters uit Irak, Egypte, Tunesië, Jordanië, Palestina, Libanon, Syrië, Algerije, Soedan in de klassieke Arabische taal en dialecten, maar ook voor het eerst in het Frans door Belgische dichters.
Laat u meeslepen door de uitbundigheid van de barok, de dramatische nostalgie van de oude muziek, de woede van de rock, de ontroerende veelzijdigheid van elektronische muziek, de vrijheid van de jazz, het Latijn van de romantische bezieling en het mysterie van de Arabische maqams.
Hiernaast zal Ghalia Benali ook een aantal Arabische Klassiekers zingen.
Credits
Ghalia Benali/ Zang & Composities
Moufadhel Adhoum/Oud
Vincent Noiret/ Contrabas
Laurent Blondiau/ Trompet
Honoré Kouadio/ percussie
LET OP! OP VERTOON VAN JOUW KAARTJE KUN JE VOORAF AAN DE VOORSTELLING GRATIS NAAR DE FILM As I Open My Eyes KOMEN KIJKEN –
Terwijl ik mijn ogen open
Een paar maanden voor de revolutie in Tunesië heeft de 18-jarige Farah een passie voor het leven en zingt in een politieke rockband. Haar moeder, die de gevaren van Tunesië kent, wil dat ze een carrière als arts nastreeft. Naast genomineerd te zijn voor verschillende internationale filmfestivals, won As I Open My eyes, met in de hoofdrol Ghalia Benali, in 2015 de Best Muhr Fiction Feature Award.
Taal: Frans/Tunesisch Arabisch met Engelse ondertiteling.
Aanvang: 13:00 uur
Het Amsterdams Andalusisch Orkest en beeldend kunstenaar Arion de Munck presenteren de première van Hadra Immersive: een eeuwenoude Noord-Marokkaanse ceremonie die deelnemers via muziek en melodie naar collectieve transcendentie leidt, culminerend in een spirituele climax. In dit ritmische spektakel ontstaat een onzichtbare energie, ook wel cymatica genoemd. Voor het eerst wordt de cymatica zichtbaar gemaakt door Arion de Munck in een setting van visuele trillingen, patronen, lijnen en composities.
Hadra Immersive is een co-productie van Amsterdams Andalusisch Orkest, Arion de Munck en Meervaart
Fotografie door Mees Borst
Reis naar de wortels van de oud. Van de bloeiperiode van Moors Granada tot de mystieke kleuren van de 'muwashahat' uit de Levant. Ahmed El Maai, een multi-getalenteerde artiest op de oud, qanun, altviool en zang, heeft tijdens zijn reis verschillende klassiekers herschreven, met speciale aandacht voor de oud als centrale verbinder. Hij brengt een eerbetoon aan deze klassiekers die hem als persoon en artiest hebben gevormd in Tanger, Brussel en Amsterdam.
Van de volksgeluiden van de Maghreb tot de spirituele tonen van zijn grote inspiratiebron Oum Kalthoum. Hij vat het als volgt samen: "Mijn muziek moet warm klinken en dicht bij de bron blijven. Het album 'El Maai' is een persoonlijk portret." Voor dit concert heeft hij musici van het Amsterdams Andalusisch Orkest geselecteerd, Cappella Amsterdam en Matangi Quartet die een speciale touch toevoegen aan deze warme klankkleuren. Ahmed El Maai heeft de harten van vele artiesten en publiek in Nederland veroverd met zijn betoverende optredens. Hij heeft eerder het podium gedeeld met onder andere het Metropole Orkest, Cappella Amsterdam, Estrella Morente en Sami Yusuf.
Ahmed El Maai
Ahmed El Maai is een multi-getalenteerde artiest op de oud, qanun, altviool en zang. Hij is een van de meest getalenteerde muzikanten uit Marokko. Ahmed El Maai's liefde voor Andalusische muziek begon aan het conservatorium in Tanger. Sinds 2005 combineert hij Andalusische muziek met andere stijlen. Tijdens dit concert presenteert hij zijn nieuwe album, waarbij hij zijn publiek meeneemt op een reis naar de wortels van de ud. Op het album heeft hij verschillende klassiekers herschreven, met speciale aandacht voor de ud als centrale verbinder. Hij brengt een eerbetoon aan deze klassiekers die hem als persoon en artiest hebben gevormd in Tanger, Brussel en Amsterdam: van de volksgeluiden van de Maghreb tot de spirituele tonen van zijn grote inspiratiebron, Oum Kalthoum.
“Soms kun je niet naar huis terugkeren”
Jawa Manla zal muziek uitvoeren van haar nieuwste album 'Distant Roots'. Dit album verkent de diepe emoties die verbonden zijn met de onmogelijkheid om terug naar huis te keren, en resoneert met een diep verlangen naar vertrouwde landschappen en de gekoesterde herinneringen aan haar jeugd.
Geworteld in de kracht en schoonheid van Arabische poëzie, verkent het album verschillende emoties en reflecteert het op Jawa's muzikale reis. Beginnend in Damascus, gaat het via Caïro, Istanboel en Griekenland, en vindt uiteindelijk een thuis in Amsterdam. 'Distant Roots' is een sonische reis. Het verbindt haar ontwortelde verleden met haar huidige thuis. Door middel van muziek verbindt ze haar verleden en heden, verkent ze nostalgie en verlies, en omarmt ze haar identiteit.
De schoonheid van de oed, de Arabische luit, ingebed in klassieke strijkers.
Vanwege zijn pure, breekbare spel wordt Driss El Maloumi ook wel de ‘tovenaar van de oed’ genoemd. Als kind werd hij al betoverd door orkesten die hij hoorde in films, de violen en harmonieën. Al jaren speelt hij met de gedachten om samen te werken met een kamerorkest. Na twee jaar voorbereiding komt die droom eindelijk uit met het project Tafassil, waarin de snaren en de percussie van zijn trio verstrengelen met de klassieke strijkinstrumenten van het Watar Quintet.
Terwijl Driss componeerde voor Tafassil, observeerde hij het dagelijkse leven. Allerlei vluchtige momenten komen voorbij: de zonsopgang, de mensen die hun werk beginnen, ouders die hun kinderen naar school brengen en de geuren en kleuren van het dagelijkse leven. Maar hij reflecteert ook op hoe die schijnbaar onbelangrijke details in verhouding staan tot het overweldigende wereldtoneel.
Driss El Maloumi, geboren in Agadir, Marokko, werkte samen met veel verschillende ensembles en musici, onder wie Jordi Savall, Debashish Bhattacharya en Montserrat Figueras. Hij componeerde onder meer voor theater en film. Driss vormt zijn trio met twee percussionisten, zijn jongere broer Saïd El Maloumi en Lahoucine Baqir.
Driss El Maloumi oed/zang, Saïd El Maloumi daf/zarb/oudou/cajon, Lahoucine Baqir daf/darbouka/req, castagnetten/zang, Amèle Metlini viool, Silvia Bazantova viool, Marie Ghitta altviool, Merryl Havard cello, Adrien Tyberghein contrabas
I.s.m. November Music
De schoonheid van de oed, de Arabische luit, ingebed in klassieke strijkers.
Vanwege zijn pure, breekbare spel wordt Driss El Maloumi ook wel de ‘tovenaar van de oed’ genoemd. Als kind werd hij al betoverd door orkesten die hij hoorde in films, de violen en harmonieën. Al jaren speelt hij met de gedachten om samen te werken met een kamerorkest. Na twee jaar voorbereiding komt die droom eindelijk uit met het project Tafassil, waarin de snaren en de percussie van zijn trio verstrengelen met de klassieke strijkinstrumenten van het Watar Quintet.
Terwijl Driss componeerde voor Tafassil, observeerde hij het dagelijkse leven. Allerlei vluchtige momenten komen voorbij: de zonsopgang, de mensen die hun werk beginnen, ouders die hun kinderen naar school brengen en de geuren en kleuren van het dagelijkse leven. Maar hij reflecteert ook op hoe die schijnbaar onbelangrijke details in verhouding staan tot het overweldigende wereldtoneel.
Driss El Maloumi, geboren in Agadir, Marokko, werkte samen met veel verschillende ensembles en musici, onder wie Jordi Savall, Debashish Bhattacharya en Montserrat Figueras. Hij componeerde onder meer voor theater en film. Driss vormt zijn trio met twee percussionisten, zijn jongere broer Saïd El Maloumi en Lahoucine Baqir.
Driss El Maloumi oed/zang, Saïd El Maloumi daf/zarb/oudou/cajon, Lahoucine Baqir daf/darbouka/req, castagnetten/zang, Amèle Metlini viool, Silvia Bazantova viool, Marie Ghitta altviool, Merryl Havard cello, Adrien Tyberghein contrabas
Geniet tijdens dit concert van de muziek van het aankomende album van: Maqam Al-Ghazal.
Begeleid door Belgische muzikanten, brengt Ghalia ons levendige, dynamische, gekke, verfijnde en eenvoudige muziek tegelijk, net als deze emotie van liefde die
ons inspireert en kalmeert; ons van streek maakt en ons doet omdraaien. Ghalia noemt dit "De muzikale modus van liefdespoëzie". Levenservaringen die zo goed zijn geschreven en beschreven door hedendaagse dichters uit Irak, Egypte, Tunesië, Jordanië, Palestina, Libanon, Syrië, Algerije, Soedan in de klassieke Arabische taal en dialecten, maar ook voor het eerst in het Frans door Belgische dichters.
Laat u meeslepen door de uitbundigheid van de barok, de dramatische nostalgie van de oude muziek, de woede van de rock, de ontroerende veelzijdigheid van elektronische muziek, de vrijheid van de jazz, het Latijn van de romantische bezieling en het mysterie van de Arabische maqams.
Hiernaast zal Ghalia Benali ook een aantal Arabische Klassiekers zingen.
Credits
Ghalia Benali / Zang & Composities
Moufadhel Adhoum /Oud
Anaïs Moffarts / Contrabas
Angelo Moustapha /percussie en pratende drums
Op 24 november is de finale van het allereerste internationale ud concours van Nederland!
Opkomende ud spelers van over de hele wereld hebben gestreden voor een plekje in de finale en jij kunt bij de finale zijn! Naast optredens van de finalisten zal er ook een inhoudelijk en muzikaal programma van onder andere het Amsterdams Andalusisch Orkest. Na afloop van de finale verzorgen we hapjes, drankjes én een open jamsessie. Daar wil je bij zijn dus!
16:00-16:30 Inloop
16:30-18:00 Finale
18:30-20:00 Hapjes & drinken
20:00-21:00 Jamsessie
Over het ud concours
Voor het eerst in Nederland en als onderdeel van het UD Festival kunnen nationale en internationale talenten die de ud bespelen zich aanmelden voor het Ud Concours 2024. De deelnemers in de leeftijd van 16-30 jaar strijden om de hoofdprijs. Zij worden beoordeeld door een jury die bestaat uit gerenommeerde ud-meesters.
De ud-meesters bepalen wie de winnaar is van de Saïd Chraibi Prijs, vernoemd naar de legendarische Marokkaanse ud-speler. Deze prijs kan als aanmoediging voor nieuw talent worden beschouwd. Het concours vindt plaats in het weekend van 22 tot en met 24 november 2024 in MAQAM, cultureel centrum van het Amsterdams Andalusisch Orkest en Meervaart.
Het ud concours is een samenwerking tussen MAQAM, Meervaart en het Amsterdams Andalusisch Orkest.
Op donderdag 28 november geeft Nazih Borish, muziekcomponist en oed-speler een masterclass in MAQAM. Tijdens deze masterclass deelt Nazih Borish zijn kennis en vakmanschap.
Geboren in Latakia, Syrië, begon hij op zeer jonge leeftijd met het leren bespelen van de oed. Op zijn dertiende speelde hij al de oed in populaire muziekbands. Een behoorlijk bijzonder begin van zijn muziekcarrière. Door zijn eigen stijl te introduceren, technieken voor het eerst toe te passen op de oed, en muzikale klanken zoals jazz, flamenco en Indiase muziek te combineren, werd een authentiek Nazih Borish geluid geboren.
In 2000 richtte hij in zijn geboortestad Latakia, zijn eigen school op om de oed te onderwijzen, en leerde hij meer dan 100 studenten hoe ze dit buitengewone instrument moesten bespelen. In 2016 verhuisde hij naar Montreal om zijn muzikale missie voort te zetten en zijn muzikale familie uit te breiden. In 2017 begon hij te werken bij het Center of Musicians of the World in Montreal, waar hij tot op de dag van vandaag nog steeds werkt.
Toegang is gratis. Graag aanmelden via floor@amsterdamsandalusischorkest.nl.
Op zaterdag 30 november treedt hij op in het Bimhuis in Amsterdam. Meer info en tickets via BIMHUIS.
De authentieke oed ontmoet jazz, flamenco en Indiase muziek.
De muzikale reis van Nazih Borish, muziekcomponist en oed-speler geboren in Latakia, Syrië, begon op zeer jonge leeftijd. Vanaf zijn vijfde leerde hij zichzelf de oed te spelen. Op zijn dertiende speelde hij al de oed in populaire muziekbands. Een behoorlijk bijzonder begin van zijn muziekcarrière.
Door zijn eigen stijl te introduceren, technieken voor het eerst toe te passen op de oed, en muzikale klanken zoals jazz, flamenco en Indiase muziek te combineren, werd een authentiek Nazih Borish-geluid geboren.
In 2000 richtte hij in zijn geboortestad Latakia, Syrië, zijn eigen school op om de oed te onderwijzen, en leerde hij meer dan 100 studenten hoe ze dit buitengewone instrument moesten bespelen. In 2016 verhuisde hij naar Montreal om zijn muzikale missie voort te zetten en zijn muzikale familie uit te breiden. In 2017 begon hij te werken bij het Center of Musicians of the World in Montreal, waar hij tot op de dag van vandaag nog steeds werkt.
Ud-speler en componist Mehmet Polat haalt drie veelzijdige spelers aan boord voor zijn nieuwe kwartet. De door diverse stromingen geïnspireerde composities ontstaan door contemplatie, experiment, emoties, avontuur en virtuositeit. Polat componeert met vrijheid en kiest regelmatig voor minder gebruikelijke oneven maatsoorten. Daarmee toont hij verwantschap met de hedendaagse jazz. In zijn band leggen contrabas en drums het fundament voor de melodische ud- en pianolijnen.
Mehmet Polat ud, Philipp Rüttgers piano, Daniel van Huffelen contrabas, Martin Hafizi drums
Wie wil er nu niet meereizen met Marco Polo, die in 1271 naar China vertrok en pas 24 jaar later weer in Venetië terugkeerde? Luister naar de muziek die de ontdekkingsreizigers toen langs de zijderoute hoorden. Een zeer kosmopolitische mix: van het Middellandse Zeegebied, het Midden-Oosten tot het Verre Oosten. Het internationale gezelschap, onder aanvoering van ud-speler Kyriakos Kalaitzidis, maakt zijn Amsterdamse debuut!
Het Canadese Constantinople en het uit Thessaloniki stammende En Chordais maakten wereldwijd naam met hun avontuurlijke, cross culturele benadering van muziek. In deze werkelijk unieke roadmovie hoor je klassieke Chinese muziek, Perzische hofmuziek, Mongolische melodieën, soefiklanken uit het Pamir-gebergte, Byzantijns melos en muziek uit Venetië. De herkomst van de musici is al even kleurrijk.
Lingling Yu pipa (China)
Marco Rosa Salva blokfluit (Italië)
Kiya Tabassian setar, zang (Iran)
Didem Başar kanun (Turkijke)
Dalaijargal Daansuren morin khuur, zang (Mongolië)
Hamin Honari tombak, adjun (Iran)
Mathilde Gomas viola da gamba (Frankrijk)
Kyriakos Petras viool (Griekenland)
Kyriakos Kalaitzidis ud, zang (Griekenland)
Nikos Andrikos zang (Griekenland)
Petros Papageorgiou daraboeka, bendir (Griekenland)
Leonidas Palaskas geluidsontwerp
Wie wil er nu niet meereizen met Marco Polo, die in 1271 naar China vertrok en pas 24 jaar later weer in Venetië terugkeerde? Luister naar de muziek die de ontdekkingsreizigers toen langs de zijderoute hoorden. Een zeer kosmopolitische mix: van het Middellandse Zeegebied, het Midden-Oosten tot het Verre Oosten. Het internationale gezelschap, onder aanvoering van ud-speler Kyriakos Kalaitzidis, maakt zijn Amsterdamse debuut!
Het Canadese Constantinople en het uit Thessaloniki stammende En Chordais maakten wereldwijd naam met hun avontuurlijke, cross culturele benadering van muziek. In deze werkelijk unieke roadmovie hoor je klassieke Chinese muziek, Perzische hofmuziek, Mongolische melodieën, soefiklanken uit het Pamir-gebergte, Byzantijns melos en muziek uit Venetië. De herkomst van de musici is al even kleurrijk.
Lingling Yu pipa (China)
Marco Rosa Salva blokfluit (Italië)
Kiya Tabassian setar, zang (Iran)
Didem Başar kanun (Turkijke)
Dalaijargal Daansuren morin khuur, zang (Mongolië)
Hamin Honari tombak, adjun (Iran)
Mathilde Gomas viola da gamba (Frankrijk)
Kyriakos Petras viool (Griekenland)
Kyriakos Kalaitzidis ud, zang (Griekenland)
Nikos Andrikos zang (Griekenland)
Petros Papageorgiou daraboeka, bendir (Griekenland)
Leonidas Palaskas geluidsontwerp
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Voortbouwend op zijn eerdere werken, zoals ‘SHAKTI’ en ‘AGHORI’, waarin Indiase levensbeschouwing en Hindoestaanse cultuur uitgangspunten vormen, zoekt choreograaf en Zwaan-winnaar Shailesh Bahoran in ‘MYSTIC’ naar de universaliteit van het mystieke.
Hoe kan iets in verschillende culturen, in verschillende tijden, op verschillende plekken, en bij allerlei verschillende mensen eenzelfde ervaring teweegbrengen?
Met een achtergrond in de hiphopcultuur gaat Shailesh Bahoran in samenwerking met ICK Dans Amsterdam op avontuur met de dansers van het ensemble met een klassieke/hedendaagse achtergrond. Kruisbestuiving wordt ook gezocht in de muziek en de spirituele aspecten van de cultuur van het Amsterdams Andalusisch Orkest. Zes muzikanten spelen live mee tijdens de voorstelling.
‘MYSTIC’ is een productie van ICK Dans Amsterdam in coproductie met Illusionary Rockaz Company (IRC), Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO) en Meervaart.
foto © Korosh Shahbazi
Voortbouwend op zijn eerdere werken, zoals ‘SHAKTI’ en ‘AGHORI’, waarin Indiase levensbeschouwing en Hindoestaanse cultuur uitgangspunten vormen, zoekt choreograaf en Zwaan-winnaar Shailesh Bahoran in ‘MYSTIC’ naar de universaliteit van het mystieke.
Hoe kan iets in verschillende culturen, in verschillende tijden, op verschillende plekken, en bij allerlei verschillende mensen eenzelfde ervaring teweegbrengen?
Met een achtergrond in de hiphopcultuur gaat Shailesh Bahoran in samenwerking met ICK Dans Amsterdam op avontuur met de dansers van het ensemble met een klassieke/hedendaagse achtergrond. Kruisbestuiving wordt ook gezocht in de muziek en de spirituele aspecten van de cultuur van het Amsterdams Andalusisch Orkest. Zes muzikanten spelen live mee tijdens de voorstelling.
‘MYSTIC’ is een productie van ICK Dans Amsterdam in coproductie met Illusionary Rockaz Company (IRC), Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO) en Meervaart.
foto © Korosh Shahbazi
Oum Kalthoum is hét gezicht van de klassieke Arabische muziek. Haar populariteit in Noord-Afrika en het Midden-Oosten gaat die van de grootste operadiva’s en popsterren in het Westen ver te boven en ook veel Nederlanders met Arabische wortels ligt haar stem na aan het hart. Geïnspireerd door de muziek en poëzie van Kalthoums liederen, maken regisseur Kenza Koutchoukali en componist Bushra El-Turk samen met zangers, acteurs en het Amsterdams Andalusisch Orkest een voorstelling die deze liederen opneemt in een nieuwe, muzikale vertelling. Een eigen bewerking van het boek Visage retrouvé van Wajdi Mouawad vormt de basis voor dit nieuwe muziektheaterstuk, een coming-of-age verhaal over een zoektocht naar wie je bent, het terugvinden van je wortels en een verzoening met een verloren gewaande moeder.
Oum Kalthoum is hét gezicht van de klassieke Arabische muziek. Haar populariteit in Noord-Afrika en het Midden-Oosten gaat die van de grootste operadiva’s en popsterren in het Westen ver te boven en ook veel Nederlanders met Arabische wortels ligt haar stem na aan het hart. Geïnspireerd door de muziek en poëzie van Kalthoums liederen, maken regisseur Kenza Koutchoukali en componist Bushra El-Turk samen met zangers, acteurs en het Amsterdams Andalusisch Orkest een voorstelling die deze liederen opneemt in een nieuwe, muzikale vertelling. Een eigen bewerking van het boek Visage retrouvé van Wajdi Mouawad vormt de basis voor dit nieuwe muziektheaterstuk, een coming-of-age verhaal over een zoektocht naar wie je bent, het terugvinden van je wortels en een verzoening met een verloren gewaande moeder.