Bekijk hier onze speellijst met aankomende concerten, voorstellingen en andere optredens.
De schoonheid van de oed, de Arabische luit, ingebed in klassieke strijkers.
Vanwege zijn pure, breekbare spel wordt Driss El Maloumi ook wel de ‘tovenaar van de oed’ genoemd. Als kind werd hij al betoverd door orkesten die hij hoorde in films, de violen en harmonieën. Al jaren speelt hij met de gedachten om samen te werken met een kamerorkest. Na twee jaar voorbereiding komt die droom eindelijk uit met het project Tafassil, waarin de snaren en de percussie van zijn trio verstrengelen met de klassieke strijkinstrumenten van het Watar Quintet.
Terwijl Driss componeerde voor Tafassil, observeerde hij het dagelijkse leven. Allerlei vluchtige momenten komen voorbij: de zonsopgang, de mensen die hun werk beginnen, ouders die hun kinderen naar school brengen en de geuren en kleuren van het dagelijkse leven. Maar hij reflecteert ook op hoe die schijnbaar onbelangrijke details in verhouding staan tot het overweldigende wereldtoneel.
Driss El Maloumi, geboren in Agadir, Marokko, werkte samen met veel verschillende ensembles en musici, onder wie Jordi Savall, Debashish Bhattacharya en Montserrat Figueras. Hij componeerde onder meer voor theater en film. Driss vormt zijn trio met twee percussionisten, zijn jongere broer Saïd El Maloumi en Lahoucine Baqir.
Driss El Maloumi oed/zang, Saïd El Maloumi daf/zarb/oudou/cajon, Lahoucine Baqir daf/darbouka/req, castagnetten/zang, Amèle Metlini viool, Silvia Bazantova viool, Marie Ghitta altviool, Merryl Havard cello, Adrien Tyberghein contrabas
I.s.m. November Music
De schoonheid van de oed, de Arabische luit, ingebed in klassieke strijkers.
Vanwege zijn pure, breekbare spel wordt Driss El Maloumi ook wel de ‘tovenaar van de oed’ genoemd. Als kind werd hij al betoverd door orkesten die hij hoorde in films, de violen en harmonieën. Al jaren speelt hij met de gedachten om samen te werken met een kamerorkest. Na twee jaar voorbereiding komt die droom eindelijk uit met het project Tafassil, waarin de snaren en de percussie van zijn trio verstrengelen met de klassieke strijkinstrumenten van het Watar Quintet.
Terwijl Driss componeerde voor Tafassil, observeerde hij het dagelijkse leven. Allerlei vluchtige momenten komen voorbij: de zonsopgang, de mensen die hun werk beginnen, ouders die hun kinderen naar school brengen en de geuren en kleuren van het dagelijkse leven. Maar hij reflecteert ook op hoe die schijnbaar onbelangrijke details in verhouding staan tot het overweldigende wereldtoneel.
Driss El Maloumi, geboren in Agadir, Marokko, werkte samen met veel verschillende ensembles en musici, onder wie Jordi Savall, Debashish Bhattacharya en Montserrat Figueras. Hij componeerde onder meer voor theater en film. Driss vormt zijn trio met twee percussionisten, zijn jongere broer Saïd El Maloumi en Lahoucine Baqir.
Driss El Maloumi oed/zang, Saïd El Maloumi daf/zarb/oudou/cajon, Lahoucine Baqir daf/darbouka/req, castagnetten/zang, Amèle Metlini viool, Silvia Bazantova viool, Marie Ghitta altviool, Merryl Havard cello, Adrien Tyberghein contrabas
Geniet tijdens dit concert van de muziek van het aankomende album van: Maqam Al-Ghazal.
Begeleid door Belgische muzikanten, brengt Ghalia ons levendige, dynamische, gekke, verfijnde en eenvoudige muziek tegelijk, net als deze emotie van liefde die
ons inspireert en kalmeert; ons van streek maakt en ons doet omdraaien. Ghalia noemt dit "De muzikale modus van liefdespoëzie". Levenservaringen die zo goed zijn geschreven en beschreven door hedendaagse dichters uit Irak, Egypte, Tunesië, Jordanië, Palestina, Libanon, Syrië, Algerije, Soedan in de klassieke Arabische taal en dialecten, maar ook voor het eerst in het Frans door Belgische dichters.
Laat u meeslepen door de uitbundigheid van de barok, de dramatische nostalgie van de oude muziek, de woede van de rock, de ontroerende veelzijdigheid van elektronische muziek, de vrijheid van de jazz, het Latijn van de romantische bezieling en het mysterie van de Arabische maqams.
Hiernaast zal Ghalia Benali ook een aantal Arabische Klassiekers zingen.
Credits
Ghalia Benali / Zang & Composities
Moufadhel Adhoum /Oud
Anaïs Moffarts / Contrabas
Angelo Moustapha /percussie en pratende drums
Op 24 november is de finale van het allereerste internationale ud concours van Nederland!
Opkomende ud spelers van over de hele wereld hebben gestreden voor een plekje in de finale en jij kunt bij de finale zijn! Naast optredens van de finalisten zal er ook een inhoudelijk en muzikaal programma van onder andere het Amsterdams Andalusisch Orkest. Na afloop van de finale verzorgen we hapjes, drankjes én een open jamsessie. Daar wil je bij zijn dus!
16:00-16:30 Inloop
16:30-18:00 Finale
18:30-20:00 Hapjes & drinken
20:00-21:00 Jamsessie
Over het ud concours
Voor het eerst in Nederland en als onderdeel van het UD Festival kunnen nationale en internationale talenten die de ud bespelen zich aanmelden voor het Ud Concours 2024. De deelnemers in de leeftijd van 16-30 jaar strijden om de hoofdprijs. Zij worden beoordeeld door een jury die bestaat uit gerenommeerde ud-meesters.
De ud-meesters bepalen wie de winnaar is van de Saïd Chraibi Prijs, vernoemd naar de legendarische Marokkaanse ud-speler. Deze prijs kan als aanmoediging voor nieuw talent worden beschouwd. Het concours vindt plaats in het weekend van 22 tot en met 24 november 2024 in MAQAM, cultureel centrum van het Amsterdams Andalusisch Orkest en Meervaart.
Het ud concours is een samenwerking tussen MAQAM, Meervaart en het Amsterdams Andalusisch Orkest.
Op donderdag 28 november geeft Nazih Borish, muziekcomponist en oed-speler een masterclass in MAQAM. Tijdens deze masterclass deelt Nazih Borish zijn kennis en vakmanschap.
Geboren in Latakia, Syrië, begon hij op zeer jonge leeftijd met het leren bespelen van de oed. Op zijn dertiende speelde hij al de oed in populaire muziekbands. Een behoorlijk bijzonder begin van zijn muziekcarrière. Door zijn eigen stijl te introduceren, technieken voor het eerst toe te passen op de oed, en muzikale klanken zoals jazz, flamenco en Indiase muziek te combineren, werd een authentiek Nazih Borish geluid geboren.
In 2000 richtte hij in zijn geboortestad Latakia, zijn eigen school op om de oed te onderwijzen, en leerde hij meer dan 100 studenten hoe ze dit buitengewone instrument moesten bespelen. In 2016 verhuisde hij naar Montreal om zijn muzikale missie voort te zetten en zijn muzikale familie uit te breiden. In 2017 begon hij te werken bij het Center of Musicians of the World in Montreal, waar hij tot op de dag van vandaag nog steeds werkt.
Toegang is gratis. Graag aanmelden via floor@amsterdamsandalusischorkest.nl.
Op zaterdag 30 november treedt hij op in het Bimhuis in Amsterdam. Meer info en tickets via BIMHUIS.
De authentieke oed ontmoet jazz, flamenco en Indiase muziek.
De muzikale reis van Nazih Borish, muziekcomponist en oed-speler geboren in Latakia, Syrië, begon op zeer jonge leeftijd. Vanaf zijn vijfde leerde hij zichzelf de oed te spelen. Op zijn dertiende speelde hij al de oed in populaire muziekbands. Een behoorlijk bijzonder begin van zijn muziekcarrière.
Door zijn eigen stijl te introduceren, technieken voor het eerst toe te passen op de oed, en muzikale klanken zoals jazz, flamenco en Indiase muziek te combineren, werd een authentiek Nazih Borish-geluid geboren.
In 2000 richtte hij in zijn geboortestad Latakia, Syrië, zijn eigen school op om de oed te onderwijzen, en leerde hij meer dan 100 studenten hoe ze dit buitengewone instrument moesten bespelen. In 2016 verhuisde hij naar Montreal om zijn muzikale missie voort te zetten en zijn muzikale familie uit te breiden. In 2017 begon hij te werken bij het Center of Musicians of the World in Montreal, waar hij tot op de dag van vandaag nog steeds werkt.
Ud-speler en componist Mehmet Polat haalt drie veelzijdige spelers aan boord voor zijn nieuwe kwartet. De door diverse stromingen geïnspireerde composities ontstaan door contemplatie, experiment, emoties, avontuur en virtuositeit. Polat componeert met vrijheid en kiest regelmatig voor minder gebruikelijke oneven maatsoorten. Daarmee toont hij verwantschap met de hedendaagse jazz. In zijn band leggen contrabas en drums het fundament voor de melodische ud- en pianolijnen.
Mehmet Polat ud, Philipp Rüttgers piano, Daniel van Huffelen contrabas, Martin Hafizi drums
Wie wil er nu niet meereizen met Marco Polo, die in 1271 naar China vertrok en pas 24 jaar later weer in Venetië terugkeerde? Luister naar de muziek die de ontdekkingsreizigers toen langs de zijderoute hoorden. Een zeer kosmopolitische mix: van het Middellandse Zeegebied, het Midden-Oosten tot het Verre Oosten. Het internationale gezelschap, onder aanvoering van ud-speler Kyriakos Kalaitzidis, maakt zijn Amsterdamse debuut!
Het Canadese Constantinople en het uit Thessaloniki stammende En Chordais maakten wereldwijd naam met hun avontuurlijke, cross culturele benadering van muziek. In deze werkelijk unieke roadmovie hoor je klassieke Chinese muziek, Perzische hofmuziek, Mongolische melodieën, soefiklanken uit het Pamir-gebergte, Byzantijns melos en muziek uit Venetië. De herkomst van de musici is al even kleurrijk.
Lingling Yu pipa (China)
Marco Rosa Salva blokfluit (Italië)
Kiya Tabassian setar, zang (Iran)
Didem Başar kanun (Turkijke)
Dalaijargal Daansuren morin khuur, zang (Mongolië)
Hamin Honari tombak, adjun (Iran)
Mathilde Gomas viola da gamba (Frankrijk)
Kyriakos Petras viool (Griekenland)
Kyriakos Kalaitzidis ud, zang (Griekenland)
Nikos Andrikos zang (Griekenland)
Petros Papageorgiou daraboeka, bendir (Griekenland)
Leonidas Palaskas geluidsontwerp
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Wie wil er nu niet meereizen met Marco Polo, die in 1271 naar China vertrok en pas 24 jaar later weer in Venetië terugkeerde? Luister naar de muziek die de ontdekkingsreizigers toen langs de zijderoute hoorden. Een zeer kosmopolitische mix: van het Middellandse Zeegebied, het Midden-Oosten tot het Verre Oosten. Het internationale gezelschap, onder aanvoering van ud-speler Kyriakos Kalaitzidis, maakt zijn Amsterdamse debuut!
Het Canadese Constantinople en het uit Thessaloniki stammende En Chordais maakten wereldwijd naam met hun avontuurlijke, cross culturele benadering van muziek. In deze werkelijk unieke roadmovie hoor je klassieke Chinese muziek, Perzische hofmuziek, Mongolische melodieën, soefiklanken uit het Pamir-gebergte, Byzantijns melos en muziek uit Venetië. De herkomst van de musici is al even kleurrijk.
Lingling Yu pipa (China)
Marco Rosa Salva blokfluit (Italië)
Kiya Tabassian setar, zang (Iran)
Didem Başar kanun (Turkijke)
Dalaijargal Daansuren morin khuur, zang (Mongolië)
Hamin Honari tombak, adjun (Iran)
Mathilde Gomas viola da gamba (Frankrijk)
Kyriakos Petras viool (Griekenland)
Kyriakos Kalaitzidis ud, zang (Griekenland)
Nikos Andrikos zang (Griekenland)
Petros Papageorgiou daraboeka, bendir (Griekenland)
Leonidas Palaskas geluidsontwerp
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Je hoort het water zachtjes druppelen van de planten.
Een krekel klinkt in de verte.
Het uur is blauw.
De tijd tussen dag en nacht waarin iedereen nog ligt te slapen maar ook al bijna wakker is.
De maan is net vertrokken, de zon is nog niet op.
Wat gebeurt er in het uur blauw?
Wie is er al stiekem wakker?
Wie wacht er op de komst van de zon?
Wie blijft zich liever in de donkerte verschuilen?
Dauw is een knus familieconcert waar de magie van het uur blauw en de Andalusische en Arabische muziek je meevoeren in een droomwereld. Het Amsterdams Andalusisch Orkest vertelt het verhaal dat je uit de muziek kunt horen. De eeuwenoude instrumenten, de ud, de ney, de rabab laten een rijk repertoire horen van Granada tot Bagdad. Theatrale elementen, humor & speelsheid maken deze visuele luisterbeleving voor iedereen toegankelijk van 6 tot 106 jaar. In de theatrale concerten van Oorkaan spelen musici de muziek uit het hoofd en uit het hart. Hun speelstijl is fysiek, een taal waar ieder kind zich mee kan identificeren. En “Language no Problem,” want de enige taal die er klinkt, is de muziek.
Adviesleeftijd: 6 tot 106
Language No Problem
Producten Amsterdams Andalusisch Orkest & Oorkaan
Musici:
Ney, dwarsfluit en draailier: Marianne Noordink
Percussie, Zang en viool: Dwight Breinburg
Ud, Rabab en Percussie: Hamza Amrani
Contrabas, Bouzouki en Ud: Rémy Dielemans
Regie: Marlies Bosmans
Muzikale leiding: Marianne Noordink
Kostuumontwerp: Leila el Alaoui
Lichtontwerp: Hendrik van der Zee
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen (Oorkaan) en Mohamed Aadroun (AAO)
Decorbouw: Han Ruiz Buhrs
Techniek: Koert Berends
Productie: Laura van Wingerden en Eva Hermus
Voortbouwend op zijn eerdere werken, zoals ‘SHAKTI’ en ‘AGHORI’, waarin Indiase levensbeschouwing en Hindoestaanse cultuur uitgangspunten vormen, zoekt choreograaf en Zwaan-winnaar Shailesh Bahoran in ‘MYSTIC’ naar de universaliteit van het mystieke.
Hoe kan iets in verschillende culturen, in verschillende tijden, op verschillende plekken, en bij allerlei verschillende mensen eenzelfde ervaring teweegbrengen?
Met een achtergrond in de hiphopcultuur gaat Shailesh Bahoran in samenwerking met ICK Dans Amsterdam op avontuur met de dansers van het ensemble met een klassieke/hedendaagse achtergrond. Kruisbestuiving wordt ook gezocht in de muziek en de spirituele aspecten van de cultuur van het Amsterdams Andalusisch Orkest. Zes muzikanten spelen live mee tijdens de voorstelling.
‘MYSTIC’ is een productie van ICK Dans Amsterdam in coproductie met Illusionary Rockaz Company (IRC), Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO) en Meervaart.
foto © Korosh Shahbazi
Voortbouwend op zijn eerdere werken, zoals ‘SHAKTI’ en ‘AGHORI’, waarin Indiase levensbeschouwing en Hindoestaanse cultuur uitgangspunten vormen, zoekt choreograaf en Zwaan-winnaar Shailesh Bahoran in ‘MYSTIC’ naar de universaliteit van het mystieke.
Hoe kan iets in verschillende culturen, in verschillende tijden, op verschillende plekken, en bij allerlei verschillende mensen eenzelfde ervaring teweegbrengen?
Met een achtergrond in de hiphopcultuur gaat Shailesh Bahoran in samenwerking met ICK Dans Amsterdam op avontuur met de dansers van het ensemble met een klassieke/hedendaagse achtergrond. Kruisbestuiving wordt ook gezocht in de muziek en de spirituele aspecten van de cultuur van het Amsterdams Andalusisch Orkest. Zes muzikanten spelen live mee tijdens de voorstelling.
‘MYSTIC’ is een productie van ICK Dans Amsterdam in coproductie met Illusionary Rockaz Company (IRC), Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO) en Meervaart.
foto © Korosh Shahbazi
Oum Kalthoum is hét gezicht van de klassieke Arabische muziek. Haar populariteit in Noord-Afrika en het Midden-Oosten gaat die van de grootste operadiva’s en popsterren in het Westen ver te boven en ook veel Nederlanders met Arabische wortels ligt haar stem na aan het hart. Geïnspireerd door de muziek en poëzie van Kalthoums liederen, maken regisseur Kenza Koutchoukali en componist Bushra El-Turk samen met zangers, acteurs en het Amsterdams Andalusisch Orkest een voorstelling die deze liederen opneemt in een nieuwe, muzikale vertelling. Een eigen bewerking van het boek Visage retrouvé van Wajdi Mouawad vormt de basis voor dit nieuwe muziektheaterstuk, een coming-of-age verhaal over een zoektocht naar wie je bent, het terugvinden van je wortels en een verzoening met een verloren gewaande moeder.
Oum Kalthoum is hét gezicht van de klassieke Arabische muziek. Haar populariteit in Noord-Afrika en het Midden-Oosten gaat die van de grootste operadiva’s en popsterren in het Westen ver te boven en ook veel Nederlanders met Arabische wortels ligt haar stem na aan het hart. Geïnspireerd door de muziek en poëzie van Kalthoums liederen, maken regisseur Kenza Koutchoukali en componist Bushra El-Turk samen met zangers, acteurs en het Amsterdams Andalusisch Orkest een voorstelling die deze liederen opneemt in een nieuwe, muzikale vertelling. Een eigen bewerking van het boek Visage retrouvé van Wajdi Mouawad vormt de basis voor dit nieuwe muziektheaterstuk, een coming-of-age verhaal over een zoektocht naar wie je bent, het terugvinden van je wortels en een verzoening met een verloren gewaande moeder.
Voortbouwend op zijn eerdere werken, zoals ‘SHAKTI’ en ‘AGHORI’, waarin Indiase levensbeschouwing en Hindoestaanse cultuur uitgangspunten vormen, zoekt choreograaf en Zwaan-winnaar Shailesh Bahoran in ‘MYSTIC’ naar de universaliteit van het mystieke.
Hoe kan iets in verschillende culturen, in verschillende tijden, op verschillende plekken, en bij allerlei verschillende mensen eenzelfde ervaring teweegbrengen?
Met een achtergrond in de hiphopcultuur gaat Shailesh Bahoran in samenwerking met ICK Dans Amsterdam op avontuur met de dansers van het ensemble met een klassieke/hedendaagse achtergrond. Kruisbestuiving wordt ook gezocht in de muziek en de spirituele aspecten van de cultuur van het Amsterdams Andalusisch Orkest. Zes muzikanten spelen live mee tijdens de voorstelling.
‘MYSTIC’ is een productie van ICK Dans Amsterdam in coproductie met Illusionary Rockaz Company (IRC), Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO) en Meervaart.
foto © Korosh Shahbazi
Oum Kalthoum is hét gezicht van de klassieke Arabische muziek. Haar populariteit in Noord-Afrika en het Midden-Oosten gaat die van de grootste operadiva’s en popsterren in het Westen ver te boven en ook veel Nederlanders met Arabische wortels ligt haar stem na aan het hart. Geïnspireerd door de muziek en poëzie van Kalthoums liederen, maken regisseur Kenza Koutchoukali en componist Bushra El-Turk samen met zangers, acteurs en het Amsterdams Andalusisch Orkest een voorstelling die deze liederen opneemt in een nieuwe, muzikale vertelling. Een eigen bewerking van het boek Visage retrouvé van Wajdi Mouawad vormt de basis voor dit nieuwe muziektheaterstuk, een coming-of-age verhaal over een zoektocht naar wie je bent, het terugvinden van je wortels en een verzoening met een verloren gewaande moeder.