
Het Amsterdams Andalusisch Orkest speelt verschillende muziekvormen van Granada tot en met Bagdad uit diverse tijdsperioden en stijlen. Van het rijke Arabo Andalus repertoire tot en met de mystieke Oosterse muziek, en van de geraffineerde improvisatiemuziek uit de Arabische wereld tot en met de volkse muziek uit de Maghreb.

We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch


We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch


We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch


We bevinden ons in het Mallorca van de vroege Middeleeuwen, het is de vooravond van Kerst. Een figuur, gekleed in liturgische gewaden, heft midden in de kerk een zwaard omhoog en zingt:
Op de dag des oordeels zal hij die gediend heeft, gespaard worden.
Dit trefzekere openingsbeeld is het begin van het Lied van de Sibylle, een eeuwenoud stuk dat haar wortels heeft in dezelfde rijke bodem als het gregoriaans. Het Lied van de Sibylle is een zogeheten doomsday prophecy: juist op het moment dat de grote feesten voor de deur staan, houdt het Lied van de Sibylle ons een spiegel voor, het is een waarschuwing, een echo uit het verleden die nog altijd klinkt—waar leiden we onszelf heen als we niet langer luisteren, als we vergeten wat ons samenbrengt?
Het Lied van de Sibylle – El cant de la Sibil·la – behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De wortels van deze fascinerende, eeuwenoude compositie kunnen tot in de vijfde eeuw worden getraceerd. Het repeterende thema roept een meditatieve sfeer op, waarbij stem en instrument, solo en samenzang elkaar afwisselen.
De zangeressen van Wishful Singing bundelen hun muzikale krachten met vocalist Salah Eddine Mesbah en multi-instrumentalist Hamza Amrani van het Amsterdams Andalusisch Orkest en met ud-speler Ilias Markantonis, winnaar van het Ud Concours 2024.
De klanken van de ud en de rabab voegen een rijke, melancholische diepte toe aan de zang, terwijl de percussie de onheilspellende boodschap van de Sibylle versterkt.
Met dit programma bieden het Amsterdams Andalusisch Orkest en Wishful Singing een spannend muzikaal alternatief voor de geijkte winterconcerten, waarin halleluja’s en Jingle Bells de boventoon voeren.
Bezetting
Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp
Maria Goetze
Stella Brüggen
Marjolein Stots
Tal Shasha
Amsterdams Andalusisch Orkest:
Salah Eddine Mesbah – vocalist, percussie
Hamza Amrani – banjo, ud, rabab, percussie
Winnaar Ud Concours 2024
Ilias Markantonis – ud
Credits
Artistiek team
Willem Bruls – dramaturg-schrijver
Campagnebeeld -Juri Hiensch


Het AAO en Naaz hebben een speciaal programma samengesteld voor het Theaterweekend 2026. Verwacht een avond vol opzwepende ritmes en nostalgische melodieën uit de Arabo-Andalusische muzikale wereld gemixt met Naaz haar nummers en haar zachte en vurige stemgeluid.
Naast dat dit al een reden is om te komen, maakt het feit dat het geprogrammeerd staat tijdens het Nationaal Theaterweekend 2026 dubbel zo aantrekkelijk door de even zo zachte prijs van € 10,-
Nationaal Theaterweekend
Deze voorstelling is onderdeel van het Nationaal Theaterweekend, waarmee meer dan 80 theaters in Nederland de pracht van theater vieren met verrassende (toegankelijk geprijsde) voorstellingen én vele gratis activiteiten. Kaarten voor alle voorstellingen die dit weekend plaatsvinden kosten € 10 (of € 13,50 incl. consumptie). Ga voor meer informatie naar www.nationaaltheaterweekend.nl

Wij hechten veel waarde aan de toegankelijkheid en zeggingskracht van het Andalusisch repertoire.
Ontdek hier onze educatieve programma’s, lezingen, jamsessies, bladmuziek, vertalingen en meer.
